تبلیغات
وبلاگ فرهنگی هیئت عزاداران کوثر تبریز - امام زمان (عج) امام گوشه نشین نیست ، در میان مردم است
پنجشنبه 13 بهمن 1390

امام زمان (عج) امام گوشه نشین نیست ، در میان مردم است

   نوشته شده توسط: کوثر    نوع مطلب :امامت ،مهدویت ،چشمه سار ولایت ،

آیت الله سبحانی

امام زمان (عج) امام گوشه نشین نیست ، در میان مردم است.

آیت الله سبحانی اظهار داشتند : قرآن ولی مستور- امام زمان (عج)- را بزرگترین نعمتی می داند که برای هدایت مردم می کوشد .

آیت الله جعفر سبحانی گفتند : بدعت سه رکن دارد و تا مادامی که این سه رکن محقق نشود، بدعت نیست، رکن اول؛ بدعت به معنای تغییر در شریعت است و به اصطلاح انسان دروغ به خدا بگوید؛ به عنوان مثال این لباسهای جدیدی که از چین آمده است، بدعت نیست، چون کسی که آنها را می دوزد، آن را به شریعت نسبت نمی دهد و اینکه آنها حلال است یا حرام، مسأله دیگری است .

ایشان با اشاره به آیه «فویل للذین یکتبون الکتاب بأیدیهم ثم یقولون هذا من عند ا… لیشتروا» بیان کردند: خداوند متعال در قرآن می فرماید «وای بر علمای یهود، تورات را می نویسند ولی در تورات تغییر ایجاد می کنند، تورات را کاری می کنند که با شهوت مردم تطبیق کند» و بعد می گویند این از جانب خداست تا مردم آن را بیشتر خریداری کنند؛ بنابراین مشخص می شود، اولین گام بدعت در دنیا دستکاری در شریعت بوده و چیزی را به خدا نسبت دادن است.
* هر اندیشه ای را به خدا نسبت ندهید
این استاد درس خارج حوزه علمیه به عبارت «فأن أصدق الحدیث کتاب ا… وخیر الهدی هدی محمد» اشاره و تصریح کردند: بهترین حدیث هدایت پیغمبر است و بدترین چیزها آن چیزی است که نو و جدید باشد؛ وهابیت در ابتدا به این حدیث اقتدا می کردند، ولی بعد دیدند که این حدیث نمی تواند همه چیز را فرا گیرد.
ایشان اظهار داشتند: رکن دوم؛ بدعت این است که این اندیشه ای را که به خدا نسبت داده شده است را در دنیا و در میان مردم اشاعه دهد. آیت الله سبحانی  متذکر شدند: نسبت دادن اندیشه و برنامه ای بدون جواز به خدا و پیغمبر(ص) رکن سوم بدعت است.
ایشان ادامه دادند: اگر اندیشه ای دلیلی عام و خاص در کتاب داشته باشد، دیگر بدعت نیست؛ زیرا اگر دلیل باشد، نمی توان آن را دستکاری در شریعت دانست. مثلاً خداوند متعال در قرآن می فرماید «فی بیوت اذن ا… ان ترفع» اگر ما قبور ائمه اطهار(ع) را بازسازی کنیم به مقام شامخ آنها احترام گذاشته ایم و نمی توان نام آن را بدعت گذاشت.
این مرجع تقلید با بیان اینکه شهید ثانی در لمعه می گوید «بدعت پنج قسم است؛ مستحب، واجب، مکروه، مباح و حرام»، مصادیق هر یک از این پنج بخش را بیان کردند: برخی می گویند که پیغمبر(ص) از دنیا رفت و سنت رسول خدا(ص) نوشته نشده بود، لذا نوشتن سنت واجب است؛ گاهی سنت حرام داریم، همانند اینکه انسان موقع وضو پای خود را بشوید، در حالی که قرآن می گوید پای خود را مسح کنید؛ مستحب، همانند ساختن مدارس علمیه؛ مکروه، همانند اینکه کسی از تسبیحات حضرت زهرا(س) کم کند و مباح همانند اینکه سبوس گندم را کم و یا زیاد کنند.
ایشان افزودند: بدعت گذاری اگر بدعت شرعی باشد، غلط است، زیرا بدعت شرعی فقط و فقط یک قسم است و آن حرام است.
* حجت ظاهره و حجت باطنه
آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنانش گفتند: اگر قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهیم، در می یابیم که قرآن به ما دو نوع ولی و سرپرست معرفی می کند؛ ولی مستور و ولی ظاهر. این همان کلام امام علی(ع) است که می گوید «حجت ظاهره و حجت باطنه». قرآن ولی مستور را بزرگترین نعمت می داند که برای هدایت مردم می کوشد ولی مردم آن را نمی بینند. وی اضافه کرد: امام زمان(عج) امام در آسمان و گوشه نشین نیست، بلکه در میان مردم است و انواع و اقسام فوائد و مناقب را در حق امت انجام می دهد، ولی مردم نمی توانند آن را مشاهده کنند.